شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

دانلود رایگان محصولات گرافیکی مونکا
شناسه پست: 12502
بازدید: 575

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را بشناسیم!

همه‌ی صاحبان کسب و کار به دنبال رنک بالای سایت خود هستند. اما چگونه می‌توان قدرت سایت را اندازه گرفت؟ چگونه می‌توان سئوی سایت را آنالیز کرد؟ آیا ایمیل مارکتینگ شما موفق بوده‌ است؟ چند درصد از کاربرانی که به آنها ایمیل فرستاده‌اید، ایمیل را باز کرده‌اند؟ چند درصد وارد لینک‎‌های شما شده‌اند؟ سرعت سایت شما چقدر است؟ آیا لینک‌ها و ارورهای سایت خود را شناسایی کرده‌اید؟ برای هر کدام از موارد بالا و صدها مورد دیگر، ابزار دیجیتال بازاریابی دیجیتال خاص خود وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید و تا انتهای این مقاله با مونکا همراه باشید .

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هیچگاه از پروسه بازاریابی دیجیتال جدا نبوده‌اند. شما به‌عنوان دیجیتال مارکتر به تمام یا چند تا از این ابزارهای ضروری نیاز پیدا خواهید کرد. ابزارهایی که در فرایند سئوی سایت، ساخت کیورد ریسرچ‌ها، آنالیز جایگاه رقبا، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و … به کمک شما خواهند آمد. البته که قرار نیست تمام پروسه‌ی دیجیتال مارکتینگ را شما به تنهایی انجام دهید. ما به شما مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال به همراه افزونه‌های مهم کروم را معرفی خواهیم کرد. یادگیری این ابزارهای بازاریابی برای هر دیجیتال مارکتری ضروری است. این در حالی است که کار کردن با آنها به دانش خاص و مهارت بالا نیاز ندارد و شما با پیروی چند نکته می‌توانید با این ابزارها کار کنید. هر کدام از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مربوط به یک حوزه از دنیای بازاریابی می‌شوند که در چند دسته‌ی زیر قابل تفکیک هستند:

  • ابزارهای سئو (SEO)
  • ابزارهای ایمیل مارکتینگ
  • ابزارهای تحلیل رقبا و وب‌سایت‌های همکار
  • ابزارهای تحلیل وب‌سایت و ترافیک سایت
  • ابزارهای مدیریت و آنالیز شبکه‌های اجتماعی
  • ابزارهای تست سرعت سایت
  • ابزارهای تبلیغات کلیکی، ریتارکتینگ و …
  • ابزارهای کوتاه‌کننده‌ی لینک
  • ابزارهای مدیریت پروژه
  • ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی سایت
  • ابزارهای گزارش‌گیری
  • ابزارهای نظرسنجی، پرسشنامه ساز و فرم‌ساز

در ادامه‌ مهم‌ترین ابزار هر کدام از حوزه‌های بالا را برایتان توضیح داده‌ایم. حتما تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ابزار گوگل سرچ کنسول

همه‌ی ما می‌دانیم که بخش اعظم مشتری‌های کسب و کارهای اینترنتی یا آنلاین از طریق ترافیک ورودی به داخل سایت است. عامل بسیار مهم در جذب مشتری، سئو و بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو بخصوص گوگل است. حال فرض کنید که شما سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و می‌خواهید از نظر سئو یا به گفتار عامیانه گوگل‌پسند بودن سایت، آن را بسنجید. به شما گوگل سرچ کنسول را پیشنهاد می‌دهیم. در این محیط رایگان می‌توانید کلیدواژه‌های برتر سایت خود که بیشترین تعداد ورودی کاربر را دارند را پیدا کنید. در کنار این، سرچ کنسول به شما یک رتبه‌بندی از صفحات سایتتان می‌دهد و در یک حالت کلی، وضعیت سئوی سایت شما را به شما نمایش می‌دهد.

ابزار ماز (MOZ)

دیجیتال مارکترها با این ابزار به خوبی آشنایی دارند. ابزاری که برای سنجش و بررسی سئو به کار می‌رود. شما می‌توانید از برخی خدمات این ابزار به طور رایگان استفاده کنید یا اشتراک یک ماهه رایگان بسازید. اما سرویس‌های حرفه‌ای آن پولی است و نیاز به پرداخت ماهانه 99  دلار است. این در حالی است که با همان خدمات رایگان ماز می‌توان در پیدا کردن کلمات کلیدی، بررسی وضعیت بک‌اینک‌ها و … استفاده کرد.

ابزار سمراش (Semrush)

یکی دیگر از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که مانند ابزار قبلی برای مسائل مربوط به سئو به کار می‌رود. برای آنالیز و سنجش سئوی سایت، وضعیت بک لینک‌ها، شبکه‌های اجتماعی و دامنه می‌توان از سمراش استفاده کرد. برخی از خدمات کلی این ابزار رایگان است، اما برای استفاده از دیگر ابزارهای تخصصی باید ماهیانه اکانت خود را شارژ کنید.

ابزار تست اسکیما

اسکیما همان کدهای راهنمای صفحات ساخته شده سایت شما است. مثلا شما یک صفحه در مورد بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ساخته‌اید، حال با کدهای اسکیما می‌خواهید که صفحه خود را برای گوگل قابل فهم کنید. نکته‌ای که اینجا مطرح است، درست بودن کدها و جایگذاری آنها است. برای همین ابزاری برای تست اسکیما وجود دارد که متعلق به خود گوگل است. چرا که یک کد نادرست و غیر اصولی، تنها خزنده‌های گوگل را سردرگم خواهند کرد. این ابزار رایگان است و آدرس آن search.google.com/structured-data/testing-tool می‌باشد.

تست ریسپانسیو بودن سایت

روز به روز بر کاربران موبایل، تبلت و دیگر وسایل دیجیتال افزوده می‌شود. نباید از حجم بالای این دسته از کاربران غافل بمانید. طراحی سایت ریسپانسیو در بهبود سئوی سایت نیز تاثیرگذار خواهد بود. چرا که گوگل به احترام این دسته از کاربران، الگوریتمی به نام Mobile First Index را بروزرسانی کرده و به سایت‌های واکنش‌گرا یا ریسپانسیو، رنک بهتری می‌دهد. حال شما برای تست ریسپانسیو بودن سایت خود می‌توانید از ابزار mobile friendly test استفاده کنید. آدرس سایت خود را در این ابزار کپی کرده و ارورهای موجود را شناسایی و برطرف می‌کنید. این ابزار نیز از طرف خود گوگل ساخته شده، رایگان است و آدرس آن search.google.com/test/mobile-friendly می‌باشد.

ابزار ساخت لینک UTM

لینک UTM مانند همان لینک‌های معمولی است اما اطلاعاتی اضافه در این دسته از لینک‌ها وجود دارد که دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مانند گوگل آنالیتیکس می‌تواند این اطلاعات را رصد کند. به کمک این نوع لینک‌ها می‌توانید تعداد کلیک‌ها و منبع آنها را شناسایی کنید. به دو روش دستی و کمک گرفتن از ابزار می‌توان این کار را انجام داد. استفاده از ابزار معرفی شده گوگل (https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/) ، روشی سریع و با خطای کمتر است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

ابزار میل چیمپ (mailchimp)

یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای حوزه ایمیل مارکتینگ است. یک سرویس عالی و کامل که خدمات آن به طور کامل، اهداف بازاریابی از طریق ارسال ایمیل را پوشش می‌دهد. ساخت خبرنامه هدفمند و برنامه‌ریزی زمانی برای آن، ارسال تا حجم یک میلیارد ایمیل در روز، امکانات تبلیغات هوشمند، تست و آنالیز رفتار مشتری از دیگر خدمات این ابزار ایمیل مارکتینگ است. کافیست به آدرس mailchimp.com مراجعه کنید. بخش رایگان این ابزار برای کسانی که 2000 مخاطب دارند و ماهانه 10 هزار ایمیل ارسال می‌کنند، رایگان است. می‌توانید تنها با پرداخت 10 دلار، از امکانات بیشتر سرویس میل چیمپ نیز استفاده کنید.

ابزار میلرلایت (MailerLite)

یک ابزار ایمیل مارکتینگ دیگر که با آن می‌توانید خبرنامه طراحی کنید. پرسشنامه بسازید یا ایمیل‌های اتوماسیون ارسال کنید. به طور مستقیم وارد سایت mailerlite.com شوید و از خدمات رایگان آن برای 1000 مخاطب و 12 هزار ایمیل در ماه استفاده کنید. برای دیگر خدمات نیز با پرداخت ماهانه، پنل شما فعال خواهد شد.

ابزار Sender

در حال حاضرو با تحریم‌های اعمال شده بر روی ایرانیان و به‌خصوص سایت‌های با دامنه .ir سندر به یک ابزار محبوب ایمیل مارکتینگ تبدیل شده است. در اینجا نیز با مراجعه به آدرس sender.net می‌توانید از خدمات رایگان ارسال 10 هزار ایمیل در ماه و داشتن 2500 مخاطب برخوردار شوید. برای دریافت خدمات بیشتر نیز هزینه‌ای معادل 9 دلار در ماه باید پرداخت کنید.

ابزار نجوا

این یک ابزار سرویس‌دهنده ایرانی است. به کمک این ابزار نیز می‌توانید ایمیل انبوه به کاربران خود بفرستید. در این ابزار‌ می‌توان کاربران را دسته‌بندی کرد، تست A/B را اجرا کرد و برای ارسال ایمیل‌ها، زمان‌بندی انجام داد. ارسال تا 3000 ایمیل در ماه رایگان و برای دریافت خدمات بیشتر پرداخت هزینه حداقل 450 هزار تومان ضروری است. برای استفاده از این ابزار ایمیل مارکتینگ به آدرس najva.com بروید.

ابزار پاکت

در کنار نجوا، پاکت نیز یک سرویس‌دهنده ارسال ایمیل انبوه ایرانی است. این پلتفرم پولی است و برای بهره بردن از امکانات آن پرداخت حداقل 200 هزار تومان ماهانه، مورد نیاز است. خدمات این سرویس نیز شامل ارسال ایمیل انبوه، قالب‌های آماده، دسته‌بندی کاربران و تست A/B می‌باشد.

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

به آدرس analytics.google.com/analytics/we بروید و از سرویس رایگان این ابزار فوق‌العاده برای تحلیل سایت و بازدیدکنندگان استفاده کنید. گوگل آنالیتیکس، مهمترین ابزار دیجیتال مارکتینگ است که وبمسترها برای بهینه کردن وضعیت سایت به آن مراجعه می‌کنند. گزارش‌های زیادی از جمله میزان نرخ تبدیل،رفتار سنجی کاربران در داخل سایت، میزان ماندگاری کاربر در سایت، ترافیک ورودی سایت، منبع این ترافیک و … از گوگل آنالیز بدست می‌آید. این گزارش‌ها به شما خواهند گفت که آیا مسیر پیش روی شما از نظر اصول بازاریابی دیجیتال و سئو، مسیر درستی است یا نه باید آن را عوض کرد. بعلاوه می‌توان بخش وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی را نیز با آن رصد کرد. کار با این ابزار هم آسان است و هم رایگان، پس حتما همین الان، گزارش‌هایی از سایت خود را آن بگیرید.

ابزار گوگل تگ منیجر

در کنار ابزار گوگل آنالیتیکس، گوگل تگ منیجر را نیز به کار ببرید. این یک ابزار مکمل است و با قرار گرفتن در کنار ابزار قبلی، به شما جزییات بیشتری در مورد آمار و اتفاقات داخل سایتتان ارائه می‌دهد. برای استفاده از این ابزار به آدرس tagmanager.google.com بروید و به صورت رایگان از خدمات آن استفاده کنید. مهم‌ترین نقش ابزار گوگل تگ منیجر این است که نقش یک میانجی میان سایت و دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را ایفا می‌کند. چرا که شما برای بررسی وضعیت سئو، رفتار سنجی کاربران، نرخ تبدیل، نرخ کلیک و … هم به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نیاز خواهید داشت و هم به تگ‌ها! تگ‌ها در واقع یک تکه کد هستند که در سایت شما وارد می‌شوند و به کمک این تگ‌ها، می‌توان دیگر ابزارهای بازاریابی دیجیتال را به کار برد.

ابزار هات جر (Hotjar)

 برای استفاده از این ابزار به آدرس hotjar.com بروید. اگر سایت شما شخصی است و برای بازدید 200 هزار در روز می‌خواهید گزارش بگیرید، خدمات رایگان است و برای پلن‌های دیگر، باید ماهانه حداقل 29 دلار پرداخت کنید.

ابزار الکسا  (Alexa)

همه ما الکسا را با رتبه‌بندی سایت‌ها می‌شناسیم. که البته این تنها بخشی از خدمات ابزار الکسا است. با مراجعه به سایت Alexa.com می‌توانید رتبه سایت، وضعیت رقبا و بازدید ‌سایت‌های مختلف را رصد کنید. برای برخورداری از امکانات بیشتر این ابزار نیز ملزم به پرداخت هزینه‌ ماهانه خواهید بود.

ابزار similarweb

یکی دیگر از رایج‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که برای رتبه‌بندی سایت‌ها می‌توان به آن مراجعه کرد. از دیگر خدمات رایگان این ابزار، تهیه گزارش از منابع ورودی کاربران، وضعیت رتبه رقبا، آمار جستجو کلمات کلیدی مختلف سایت و کلیدواژه‌های کلیک‌خور می‌باشد. برای قرارگیری در محیط این ابزار به آدرس similarweb.com مراجعه کنید.

ابزار socialblade

یک از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای مدیریت و تحلیل شبکه‌های اجتماعی است. قطعا بخش مهمی از هر کسب و کاری از طریق شبگه‌های اجتماعی در جریان است. قبلا در مورد تاثیر سیگنال‌های اجتماعی بر سئوی داخلی و خارجی سایت صحبت کرده‌ایم. حال نوبت به تحلیل و بررسی عملکرد شبکه‌های اجتماعی است. عملکرد پست‌های مختلف به چه صورت است؟ شاخص‌های پیشرفت پیج چگونه بوده است؟ با ابزار سوشیال بلید می‌توانید شبگه‌های مختلف یوتیوب، توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام را تحلیل و بررسی کنید. تهیه اطلاعات اولیه و گزارش‌های محدود رایگان است و در صورت استفاده از خدمات غیر رایگان، حداقل هزینه 4 دلار در ماه  باید پرداخت کنید. آدرس این ابزار socialblade.com است.

ابزار  ninjalitics

اگر کسب و کار شما در قالب شبکه اجتماعی اینستاگرام است، این ابزار بسیار در بازاریابی به شما کمک خواهد کرد. درصد تغییرات فالورها، ترخ تعامل پیج، میزان بازدیدهای ورودی در بازه زمانی‌های مختلف و آمارگیری از جمله کارهایی است که می‌توانید در نسخه رایگان نینجا لیتیکس انجام دهید. برای کار کردن در این ابزار به آدرس  ninjalitics.com بروید.

ابزار hootsuite

اگرچه استفاده از این ابزار منوط به پرداخت هزینه است. اما برای کسب و کارهای بزرگ که در قالب چند شبکه اجتماعی فعالیت دارند، یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. چرا که به طور همزمان می‌توان چند شبکه اجتماعی را مدیریت و بررسی کرد. از جمله تاثیرگذارترین شبکه‌های اجتماعی در حوزه کسب  وکار می‌توان به لینکدین، توییتر، پینترست، اینستاگرام و یوتیوب اشاره کرد. قطعا شما نمی‌توانید به طور همزمان و به صورت دستی به بررسی و تحلیل این شبکه‌ها بپردازید. برای همین ابزار هوت سوییت با قابلیت خودکارسازی نمایش پست‌ها به طور همزمان، مانیتورینگ و بررسی بازدهی به شما در این زمینه کمک خواهد کرد. برای استفاده از این ابزار به آدرس hootsuite.com بروید.

ابزار بافر (Buffer)

از این ابزار دیجیتال مارکتینگ نیز می‌توانید برای مدیریت و بررسی شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید. از نظر خدمات می‌توان آن را ابزاری مشابه با هوت سوییت دانست.

ابزار نوین هاب (novinhub)

حتما با این پلتفرم ایرانی که برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی ساخته شده است، آشنایی دارید. به کمک این ابزار، می‌توانید برای پست‌گذاری خود زمان‌بندی تعریف کنید و آمار پیشرفت پست‌ها را بررسی کنید. بدین‌گونه با پست‌های موفق و پربازده آشنا خواهید شد. برای استفاده از امکانات این پلتفرم (novinhub.com) ملزم به پرداخت ماهانه 49هزار تومان در ماه هستید.

ابزار جی تی متریکس (Gtmetrix)

بارها گفته‌ایم که کاربر منتظر لود شدن سایت شما نخواهد ماند. مسئله سرعت سایت بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد. حتما با ابزار gtmetrix به طور رایگان سرعت و عملکرد سایت خود را بررسی کنید و ارورهای مربوطه را برطرف کنید. به کمک این ابزار دیجیتال مارکتینگ می‌توان یک 20 بار در روز درخواست گزارش سرعت کنید. همین url سایت مورد نظر خود را برای سنجش سرعت وارد آدرس https://gtmetrix.com/ کنید و از خدمات آن فیض ببرید.

از دیگر ابزارهای تست سرعت سایت می‌توان به ابزار Pingdom و Pagespeed insights اشاره کرد. ابزار پینگدام مانند ابزار جی تی متریکس است با این تفاوت که گزارش‌های آن ساده‌تر هستند. اما از آنجایی که رایگان است، برای سایت‌های کوچک و کسب و کارهای نوپا می‌تواند بسیار مفید باشد. ابزار pagespeed نیز یک ابزار از برند گوگل است و به شما یک گزارش از سرعت بارگذاری و عملکرد سایت‌تان ارائه می‌دهد.

پیشنهاد میکنم مقاله “نکاتی در مورد سئو وردپرس برای مبتدیان (گام به گام)” را هم مطالعه کنید

بهترین افزونه های کروم برای دیجیتال مارکترها

از کدام مرورگر استفاده می‌کنید؟ قطع به یقین جزو کاربران کروم هستید اگر هم نه که بهتر است بدانید افزونه‌های دیجیتال مارکتینگ فوق‌العاده‌ای برای این نوع مرورگر وجود دارند که به شما تمام امکانات ابزارهای بازاریابی دیجیتال که معرفی شدند را ارائه می‌دهند. داشتن افزونه‌های دیجیتال مارکتینگ برای کروم، در تولبار صفحه‌ی شما، مانند یک دسترسی سریع و آسان بخصوص برای سایت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا است. برخی از این افزونه‌ها را می‌توان در فایرفاکس نیز به کار برد. اما چه کاری است؟ همین الان کروم نصب کنید. خبر مرورگر اینترنت اکسپلورر را شنیده‌اید؟ اینکه در 22 ژوئن 2022 بازنشسته می‌شود و برای کاربران ویندوز غیرفعال می‌شود.

  • افزونه سیمیلار وب: similar WEB یک افزونه و ابزار دیجیتال مارکتینگ برای مرورگر کروم است که میانگین زمان بازدید کاربران، نرخ پرش سایت، بازدید ماهانه، رتبه سایت و منابع ترافیک ورودی (نوع وسیله دیجیتال، جغرافیا و …) را ارائه می‌دهد.
  • افزونه سیمیلار سایت: similar sites یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای اضافه کردن در مرورگر کروم است. برای پیدا کردن کلمات کلیدی جدید، بعلاوه تعدادی از وب‌سایت‌های مشابه یا همان سایت‌های رقبا را به شما نمایش می‌دهد.
  • افزونه check my links: شما با این افزونه می‌توانید لینگ‌های خراب صفحات سایت خود را پیدا کنید. رنگ‌بندی این افزونه انواع لینک‌ها را به شما نمایش خواهد داد.
  • افزونه word count tool: این یک افزونه برای شمارش تعداد کلمات صفحات و اطلاعات دیگر است که با نصب آن در مرورگر، به کلیک راست شما یک گزینه اضافی تحت عنوان count words اضافه می‌شود. اگر هم سیستم عامل شما مک است، از ctrl+click استفاده کنید.
  • افزونه screencastify: به کمک این افزونه دیجیتال مارکتینگ می‌توانید محتوای آموزشی تولید کنید. دقیق‌تر بگوییم با این افزونه می‌توانید به طور رایگان از وبکم، صفحه نمایش و میکروفن یک فایل تهیه کنید. استفاده از آن نیز رایگان است.
  • افزونه seo quake: با این افزونه می‌توانید درجه دشواری کلمات کلیدی، شاخص موتورهای جستجو، رتبه الکسا، چگالی کلمات کلیدی، بک لینک و … را بسنجید
  • افزونه yesware: از جمله افزونه‌های ایمیل مارکتینگ برای کروم می‌توان به yesyare اشاره کرد. گزارش‌هایی که از این افزونه می‌توانید دریافت کنید شامل تعداد ایمیل‌های بازشده، تعداد بازنشده، زمان باز شدن ایمیل‌ها، ارسال انبوه تمپلیت و زمان‌بندی ارسال ایمیل می‌باشد.
  • افزونه image size info: برای بهینه‌سازی تصاویر سایت خود می‌توانید از این افزونه استفاده کنید. این افزونه ابعاد و اندازه تصاویر را به طور دقیق به شما نمایش می‌دهد. بخصوص برای کسانی که با وردپرس کار می‌کنند، امکان فشرده‌سازی و ریسایز تصاویر در این افزونه ممکن خواهد بود.

در کنار اینها می‌توان به دیگر افزونه‌ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای کروم اشاره کرد:

  • افزونه HashtTest
  • افزونه colorzilla
  • افزونه page ruler redux
  • افزونه linkdump