شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

دانلود رایگان محصولات گرافیکی مونکا
نقشه سایت یا سایت مپ چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد ؟
شناسه پست: 12581
بازدید: 744

نقشه سایت یا سایت مپ چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد ؟

می‌دانید نقش نقشه سایت یا سایت مپ در سئو تکنیکال چیست؟ فکرش را بکنید که شما شهری بزرگ با خانه‌های بسیار زیبا ساخته‌اید. امکانات زیادی در بخش‌های مختلف شهری که ساخته‌اید وجود دارد. اما زیرساخت حمل و نقل و دسترسی به آنها وجود ندارد. کسانی که از بیرون وارد می‌شوند نمی‌توانند به جاهای مختلف دسترسی داشته باشند. این همان نقشه‌ی سایت یا سایت مپ است که جای آن خالی است. محتواهای شما را اگر ربات‌های گوگل شناسایی نکنند، ایندکس نخواهند شد. یعنی وقتی کاربران در موتورهای جستجو گوگل، یاهو، بینگ و … سرچ می‌کنند، شما در نتایج گوگل ظاهر نخواهید شد. برای همین است که ایجاد یک نقشه سایت یکی از ضروری‌ترین اقدامات در بهینه‌سازی سئوی سایت است.

اما برای ساخت سایت مپ باید چکار کرد و چگونه از کارکرد آن در سئوی سایت مطمئن شد؟ ما هرآنچه در مورد انواع نقشه سایت، ساخت آن در سایت‌های وردپرسی و اختصاصی و … نیاز است را به شما خواهیم گفت. یک مزیت بسیار خوب داشتن نقشه‌ی سایت این است که برای تمام سایت‌ها از تازه‌ساخت تا قدیمی قابل استفاده است. اگر شما صاحب یک وبسایت فروشگاهی، خدماتی، خبری، صرافی، آموزشی و … هستید، اگر ادمین سایت یا متخصص سئو هستید، با مونکا همراه باشید.

سایت مپ چیست؟

سایت مپ مانند بخش جستجوی سریع در مخزن کتابخانه‌ها است. شما با سرعت بیشتری می‌توانید کتاب مد نظر خود را پیدا کنید. سایت مپ نیز این امکان را برای خزنده‌های گوگل فراهم می‌کند که با سرعت بیشتر و آسان‌تر، با محتواهای موجود در سایت شما دسترسی پیدا کنند. فکرش را بکنید که شما مثلا 5 هزار محتوا دارید. در میان‌ آنها تعدادی محتوا مهمتر از بقیه هستند و تعدادی را نمی‌خواهیم گوگل پیدا کند. نقشه سایت دقیقا مورد اول را برای شما حل می‌کند. موتورهای جستجو با کمک سایت مپ وب‌سایت شما محتواهای شما را شناسایی و تشخیص می‌دهند. البته شما در کنار sitemap XML نقشه‌ی سایت دیگری بر مبنای HTML دارید که راهنمای کاربران سایت برای پیدا کردن محتواهای مهم داخل سایت است. اما نقشه‌ای که موتورهای جستجو برای شناسایی ساختار سئوی سایت از آن استفاده می‌کنند، همان سایت مپ XML یا زبان نشانه‌گذاری قابل توسعه است.

پس شما تمام آدرس‌های موجود و دسترس‌پذیر سایت خود را در فایلی قرار می‌دهید که نقشه‌سایت شما خواهد بود. در کنار آدرس، توضیحات متای هر محتوا، بروزرسانی‌ها، درجه اهمیت و لینک‌دهی‌ها را نیز شامل می‌شود. البته داشتن سایت مپ به معنای ایندکس شدن 100 درصد محتواهای شما توسط گوگل نیست. بلکه داشتن آن شانس شما را بالا خواهد برد. همانند کاری که ساختن پیلار کانتنت و محتواهای خوشه‌ای انجام می‌دهند.

پیشنهاد میکنم مقاله “۷ روش استفاده از کنسول جستجوی گوگل برای بهبود سئو سایت” را هم مطالعه کنید

فایل ایندکس نقشه سایت چیست؟

برای سایت‌های بزرگ و کسب و کارهای قدیمی که مدت زیادی مشغول به کار هستند، گاها نیاز به چند نقشه سایت می‌باشد. چرا که تعداد زیاد صفحات و محتواهای مختلف در داخل یک سایت را نمی‌توان در حجم محدودی که نقشه‌های سایت دارند، جاسازی کرد. برای همین فایل ایندکس نقشه سایت که شامل فایل‌های نقشه‌های سایت می‌باشد به کار می‌رود. دقت باشید اندازه فایل نقشه سایت شما باید با وجود فشرده‌سازی نیز! از 10 مگابایت (بیشتر از 5000 صفحه) بیشتر نباشد. در غیر این صورت باید چند فایل برای سایت مپ خود بسازید.

در یک دسته‌بندی کلی می‌توان گفت که دو نوع سایت مپ یا نقشه سایت داریم. البته هر کدام از اینها نیز در خود به شاخه‌های مخلتف دسته‌بندی می‍شوند.

  1. سایت مپ مبتنی بر XML

این نوع نقشه‌ی سایت همان موضوع مورد بحث ما است. نقشه‌ای که شما در اینجا تهیه می‌کنید برای موتورهای جستجو است. اینکه خزنده‌های گوگل، راحت‌تر بتوانند در میان محتواهای شما بخزند. تصور کنید کاربری عبارت “رنگ سازمانی برند” را در داخل گوگل سرچ می‌کند. در کمتر از یک ثانیه گوگل نتایج را به او نشان می‌دهد. در همین مدت زمان بسیار کوتاه، ربات‌های گوگل وارد بیشمار داده وارد شده می‌شوند و بهترین و مناسب‌ترین از نظر الگوریتم‌های گوگل را به ترتیب برای کاربر به نمایش می‌گذارد. سایت مپ از نوع XML دقیقا مانند یک راهنما، ربات‌ها را به سمت محتواهای شما سوق می‌دهد.

سایت مپ مبتنی بر XML

  1. سایت مپ مبتنی بر HTML

این نوع نقشه برای کاربران و مشتری‌های شما است. اینکه آنها بتوانند محتواهای مربوط و مورد نظر خود را راحت تر پیدا کنند. در واقع سایت مپ قبلی به کاربران نمایش داده نمی‌شود اما این نوع تنها برای استفاده آسان‌تر و سریع‌تر کاربران طراحی می‌شود. نقشه سایت از نوع HTML نیز بر روی سئو تاثیر خواهد داشت. چون تجربه کاربری آسان و رضایت آنها را به دنبال خواهد داشت. آنها مدت بیشتری در سایت شما می‌مانند و پلتفرم هوشمند گوگل متوجه این مسئله می‌شود.

نحوه ساخت سایت مپ

خبر خوب اینکه ساخت سایت مپ زیاد زمان‌بر نخواهد بود. حتی به قدری آسان است که خودتان نیز می‌توانید آن را انجام دهید. طراحی سایت شما در چه پلتفرمی بوده است؟ بسته به اینکه از سایت‌های وردپرسی و قالب‌های آماده استفاده کرده‌اید یا قالب‌های اختصاصی CMS دارید، به کارگیری نقشه سایت متفاوت است. چند قدم اصلی برای ساخت نقشه‌ی سایت:

1- صفحاتی که می‌خواهید موتورهای جستجو به آنها دسترسی داشته باشند را مشخص کنید

2- شما هم به صورت دستی و هم با استفاده از سایت و نصب پلاگین می‌توانید فایل سایت مپ را درست کنید

برای ساخت از طریق سایت به آدرس xml-sitemaps.com بروید. اگر در وردپرس کار می‌کنید افزونه‌های رایگان و بسیار کاربردی را نصب کنید. اگر هم سایت شما از اول کدنویسی شده است، ابزارهای تولید کننده سایت مپ مانند https://www.xml-sitemaps.com/ را به کار ببرید. وارد این آدرس شوید. در کادری که دیده می‌شود، آدرس سایت خود را وارد کرده و کمی صبر کنید تا فایل سایت مپ شما آماده شود.

از دیگر ابزارهای آنلاین نیز برای ساخت نقشه‌ی سایت می‌توان استفاده کرد:

  • DYNOMAPPER
  • MINDMUP
  • SLICKPLAN
  • MINDNODE
  • POWERMAPPER

چک کردن صحت سایت مپ ساخته شده

برای این کار به آدرس‌های https://www.xml-sitemaps.com/validate-xml-sitemap.html یا http://xchecker.sourceforge.net/ بروید. در اینجا می‌توانید درستی و مورد تایید بود فایل نقشه سایتی که ساخته‌اید را بررسی کنید.

ساخت نقشه سایت در وردپرس

افزونه‌های بسیار مناسب و عالی برای ساختن سایت مپ در سایت‌های وردپرسی وجود دارد. کافیست این افزونه‌ها را در داشبورد سایت خود نصب کنید. یکی از مشهورترین و البته بهترین افزونه‌های ساخت نقشه سایت، یواست سئو (Yoast SEO) است.

در کنار افزونه یواست سئو، می‌توانید از Google xml Sitemaps نیز استفاده کنید. این افزونه را به طور مستقیم از وبسایت https://wordpress.org/plugins/google-sitemap-generator/#installation می‌توانید دانلود و نصب کنید. این افزونه بیشتر در طراحی سایت فروشگاهی کاربرد دارد.

ساخت نقشه سایت با yoast seo

ساخت نقشه سایت با yoast seo

شما در اینجا وارد افزونه سئو در داشبورد می‌شوید، پنجره‌ای باز می‌شود که سه نوار پیشخوان، قابلیت‌ها و ابزارهای وب‌مستر در آن دیده می‌شوند. وارد نوار قابلیت‌ها یا FEATURES شوید و قسمت نقشه‌های XML سایت را فعال کنید. در این صورت این افزونه به طور خودکار و بدون دخالت بیشتر شما نقشه سایت شما را ایجاد می‌کند. البته شما باید کنترل‌های لازم را بر روی درستی نقشه سایت داشته باشید. اگر بر روی آیکون علامت سوال در کنار “نقشه‌های XML سایت” کلیک کنید. دو دسترسی به شما خواهد داد:

  • مشاهده نقشه‌های سایت XML
  • چرا نقشه‌های XML برای سایت شما مهم هستند؟

بر روی اولی که کلیک کنید، تمام نقشه‌ها برای شما لیست می‌شوند. اینها را می‌توانید در بخش معرفی کردن سایت مپ به گوگل که در ادامه آورده‌ایم، چک کنید. همانطور که دیدید افزونه YOAST کار شما را در سایت های وردپرسی بسیار آسان ساخته است و هر بار با اضافه شدن یک آدرس جدید و صفحه جدید در سایت، خود به روزسانی می‌شود. این خیلی خوب است، مگرنه؟

همین الان افزونه سئو یوآست Yoast Seo Premium را با 50% تخفیف دانلود کنید !!

ثبت نقشه سایت در گوگل به چه صورت است؟

حال که سایت مپ خود را با توجه به روش‌های بالا به طور موفقیت‌آمیز ساختید، باید آن را به گوگل معرفی کنید. چرا که موتورهای جستجو از جمله گوگل، نمی‌توانند به طور خودکار فایل نقشه شما را پیدا کنند و بخوانند. برای همین شما باید به طور دستی و با انجام یک فرایند کوتاه این نقشه را به گوگل پیشنهاد دهید.

  1. ابتدا وارد حساب سرچ کنسول گوگل سایت خود شوید. برای وارد کردن نقشه سایت، از سمت چپ بر روی گزینه sitemaps کلیک کنید. در بخش Add a new sitemap امکان وارد کردن نقشه جدید وجود دارد. و چنانچه شما از قبل نقشه سایت ساخته و وارد کرده باشید نیز در اینجا لیست شده‌اند.
  2. بعد از وارد کردن آدرس فایل سایت مپ خود بر روی دکمه submit کلیک کنید.
  3. اگر ساخت نقشه و آدرس وارد شده درست باشد، نقشه سایت در پایین اضافه می‌شود و عبارت success سبز رنگ را در وضعیت آن خواهید دید.
  4. صبر کنید، کار شما تمام نشده است. اکنون گوگل در حال بررسی کردن سایت مپ شما است. بعد از مدتی دوباره به این قسمت برگردید. بر روی نقشه سایتی که آخرین بار آپلود کرده‌اید کلیک کنید اگر پیغام “sitemap index processed successfully” را مشاهده کردید که یعنی گوگل نقشه شما را بررسی کرده و مورد تایید است.

در همین بخش گوگل به شما یک گزارش از سایت مپ تان نیز ارائه می‌دهد. بر روی عبارت SEE INDEX COVERAGE کلیک کنید. در اینجا تعداد صفحات بررسی شده سایت شما، تعداد مورد تایید آنها، تعداد محتواهای ایندکس شده، ایندکس نشده و تعداد صفحات دارای خطا به شما نشان داده می‌شود.

ثبت نقشه سایت در وبمستر بینگ به چه صورت است؟

به فکر آینده هم باشید. همین الان نیز بینگ یک موتور جستجوی کاربردی است. احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک نیز شاهد ترافیک‌های زیادی برای این موتور جستجوی اینترنتی باشیم. پس شما با معرفی نقشه سایت خود به وبمستر بینگ ضرر نخواهید کرد بلکه به نفع سئوی سایت شما نیز خواهد بود. برای این کار:

  • باید یک حساب مایکروسافت برای خود باز کنید.
  • به قسمت بینگ وبمستر تولز (Bing webmaster tools) بروید و بر روی وارد کردن نقشه سایت (SUBMIT A SITEMAP) کلیک کنید.
  • حال آدرس نقشه سایت خود، مانند فرمت Monka.ir/sitemap.xml را وارد کرده و گزینه سامیت را بزنید.

در همین جا بینگ اعلام کرده که از چه فرمت‌هایی از سایت مپ پشتیبانی می‌کند.

تاثیر سایت مپ بر سئوی سایت

حواستان باشد همان لحظه که کارشناسان دیجیتال مارکتینگ در حال به کار بردن استراتژی‌های فروش و یا استفاده از بازاریابی سازمانی هستند و در همان لحظه که تقویم محتوایی طراحی می‌کنید و به فکر بازخوردهای عالی و بازگشت سرمایه و سود هستید، نقشه سایت هم در جای خود شما را به سمت این هدف سوق خواهد داد. اینها مانند پازل در کنار هم قرار می‌گیرند و هر کدام نقش مختص به خود را سئو و بهینه‌سازی سایت شما انجام می‌دهد. مگر غیر از این است که سئوی سایت به نمایش بهتر و رتبه گرفتن از موتورهای جستجو منجر می‌شود. حال نقشه سایت نیز موتورهای جستجو را به بخش‌های مهم و صفحات سایت شما راهنمایی می‌کند. بگذارید یک سوال از شما بپرسیم، مگر هدف شما از ساختن سایت، نشان دادن محتواها و داده‌های داخل آن به کاربران نیست؟ پس نقشه راه شما را در مسیر این هدف قرار خواهد داد.

در کنار اینها، اگر سایت از نوع فلش باشد و یا به زبان‌هایی غیر از نوع HTML نوشته شده باشد، سایت مپ یک گزینه‌ی بسیار کاربردی است. چون موتورهای جستجو این نوع سایت‌ها را در حالت عمومی شناسایی و کرول نمی‌کند. نقشه سایت بهترین راه برای معرفی سایت‌های اینچنینی به موتورهای جستجو است. در کنار اینها، منوهایی نوشته شده با زبان جاوا اسکریپت نیز به راحتی با سایت مپ شناسایی می‌شوند. نکته مهم دیگر در مورد تاثیر سایت مپ بر روی سئو این است که حتی اگر شما  لینک‌سازی‌های ضعیفی هم داشته باشید، باز هم ایندکس خوبی برای محتواهای مختلف خود خواهید گرفت.

کدام سایت‌ها به نقشه سایت XML نیاز دارند؟

اولین بار در سال 2005 بود که نسخه‌هایی پایین سایت مپ توسط گوگل معرفی شد. از آن زمان برنامه‌نویسان از این نسخه در کدنویسی و برنامه‌نویسی‌های خود استفاده می‌کردند. به مرور دیگر محیط‌های جستجو مانند یاهو نیز حمایت‌های خود را از سایت مپ اعلام کرددند. تا به اینجا که رسیده‌ایم روز به روز شاهد استفاده گسترده‌تر و پیشرفته‌تر از نقشه‌های سایت در کسب و کارهای مختلف هستیم. البته درصد زیادی از کسب و کارها با گمان غلط سخت و تخصصی بودن ساخت سایت مپ، آن را رها می‌کنند. اما شما اگر جزو دسته‌های زیر هستید، باید همین الان دست به کار ساخت نقشه‌ی سایت خود شوید:

  • اگر صاحب کسب و کار نوپا هستید و سایت خود را به تازگی راه‌اندازی کرده‌اید، حتی با وجود چند محتوای کم نیز آنها را در دسترس موتورهای جستجو قرار دهید.
  • اگر در سایت خود بک لینک‌های کمی دارید، نقشه‌ی سایت تا حد زیادی این مسئله را برای شما جبران می‌کند.
  • محتواهای داخل سایت و حجم اطلاعات کلی شما زیاد باشد و ارتباط خاصی میان آنها وجود نداشته باشد، باید حتما نقشه سایت داشته باشید.
  • اگر انواع محتواها را در سایت خود بارگذاری کرده‌اید یعنی هم محتوای متنی دارید، هم تصویری، هم صوتی و هم ویدئو که به نقشه‌ی سایت نیاز دارید.
  • اگر کسب و کار شما رشد کرده و زمانی نقشه سایت تهیه نکرده‌اید، در اولین زمان به فکر ساخت سایت مپ خود باشید. سردرگمی ربات‌های گوگل در انبار محتواهای شما، تماما به ضرر سئو و رتبه‌بندی سایت شما تمام می‌شود.

بعلاوه سایت مپ اطلاعات و گزارش‌های خوبی از نحوه عملکرد محتواهای مختلف از نظر گوگل ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از این گزارش‌ها در جهت بهبود تولید محتوای سایت خود استفاده کنید.

نکات پایانی

شما همین الان توانایی ساخت سایت مپ را دارید. XML sitemap نقشه‌ای است که کاربران سایت شما نمی‎بینند و مخصوص خزنده‌های گوگل است. فکرش را بکنید با وجود این نقشه، موتورهای جستجو می‌فهمند که سایت شما چند صفحه دارد، مهم‌ترین صفحات شما کدامند؟ آخرین به روزرسانی‌ها کی بوده است؟ پس به طور قطع، نقشه‌ی سایت در سرعت و امنیت ایندکس شدن محتوای داخل یک‌ وب‌سایت تاثیر بسیار زیادی دارد. در این مقاله به شما راههای ساخت سایت مپ گفته شد. یادتان باشد بعد از ساخت نقشه باید آن را به موتورهای جستجو معرفی کنید.